Faglig forankring
Aski Raski er bygget opp på et solid teorigrunnlag, fremfor alt fra professor Thorleiv Høiens arbeid, og har vært grundig utprøvd gjennom 20 år.
Har du lyst til å lære mer om leseutvikling, om risikofaktorer for lese- og skrivevansker og om hva forskning og lovverk sier om intensive lesekurs? Se på våre sider med Teorigrunnlag.
I læreplanens overordnede del vises det til fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Norskfaget har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese. Utviklingen av å kunne lese i norsk går fra den grunnleggende avkodingen til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangre, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet.
I Aski Raski jobber vi først og fremst med den første lese- og skriveopplæringen og den grunnleggende avkodingen.
I det følgende vil vi vise til hvorfor Aski Raski er utviklet slik det er, og forankre valg som er gjort.
Kilder
Utdanningsidrektoratet (2020). Overordnet del – Grunnleggende Ferdigheter. På Udir.no. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?TilknyttedeKompetansemaal=true
Utdanningsdirektoratet (2020). Læreplaner – Norsk – Grunnleggende Ferdigheter. På Udir.no. https://www.udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/grunnleggende-ferdigheter?lang=nob